انتشار دومین مقاله از سلسله مقالات کاربردی سازی علوم انسانی
چرا رشته های علوم انسانی کاربردی باید باشد
علومانسانی بهمثابه موتور محرکه پیشرفت در سایر علوم است در دنیای امروز لازمه توسعه صنعت پیشرفت در علومانسانی است. باوجود اینکه رشد فنّاوری برای کشور سودآور است اما علومانسانی رابطه استوارتری با مفهوم توسعه دارد.
دومین مقاله در بخش کاربردی سازی با موضوع چرایی کاربردی سازی علومانسانی به قلم آقای علیاصغر شربتی در وبسایت روش تدریس علومانسانی منتشر شد.
در این مقاله به برخی از دلایل آموزشی مؤثر در تبیین مسیر سودمندی علومانسانی اشاره شده است که از آن جمله میتوان به تعامل رشتههای انسانی با یکدیگر که در نهایت منجر به تولید علم گردد. برقراری ارتباط با سایر علوم و ارتباط بین نهاد علم (دانشگاه) و صنعت و بررسی نحوه گرهگشایی در این امر با حرکت از موضوع محوری به مسئله محوری روی خواهد داد، درونزایی علومانسانی که اصلاح روش تدریس رسیدن به این هدف را سهلتر خواهد کرد اشاره خواهد شد
باتوجهبه اینکه محوریت تمامی علوم با انسان است یعنی اینکه انسان آنها را میفهمد تولید و منتشر میکند پس توسعه و بالندگی جامعه در گرو علومانسانی خواهد بود که این امر بدون درک درست، منسجم و بهروز از انسان نمیتوان توسعه را فهمید. این مقاله به مقایسه سهم اثربخشی علومانسانی و سایر علوم در برخورد و حل مشکلات و معضلات جامعه میپردازد و به این نکته اشاره میکند که مسائل جاری حال حاضر در جامعه ، بیشتر از منظر علومانسانی قابلبررسی و حلوفصل است.
نویسنده خبر : تکتم نوری