تیمِ روش تدریس علوم انسانی
نکات مربوط به سئوِ مقالات و خبرها
هر نوشتهای که در سایت منتشر خواهد شد (خبر یا مقاله) باید حاوی کلمات کلیدیِ اعلامشده از سوی سرپرستها باشد. به این صورت که کلمۀ کلیدی باید حتماً بهصورتِ کامل در عنوان مقاله جایگذاری شده باشد. به جدول زیر دقت کنید.
کلمۀ کلیدی | ورود به متاورس |
عنوان 1 | علوم انسانی برای ورود به متاورس چه میگوید |
عنوان 2 | ورود به متاورس چه نتایجی در علوم انسانی خواهد داشت |
عنوان 3 | با ورود به متاورس علوم انسانی به چه مسیرهایی میرود |
همانطور که مشاهده میکنید با کلمۀ کلیدیِ «ورود به متاورس» سه نمونهعنوان ساخته شده که کلمۀ «ورود به متاورس»، بیکم و کاست، در آنها آمده است. در عنوان کلمۀ کلیدی باید همانندِ حالت بالا به کار رود. اما علاوهبر عنوان به کلمۀ کلیدی در موارد زیر نیز باید توجه داشته باشید.
- چگالی کلمات کلیدی. پیشنهاد میشود در متن بین نیم تا یک درصدِ تعداد کلمات متن، صرف نظر از عنوان و تیترها، استفاده شود.
- تراکم کلمۀ کلیدی. در محدوۀ 150 تا 200 کلمه یک بار از کلمۀ کلیدی استفاده شود.
علاوهبر نکات بالا، نویسندگان در ارسال نوشتهها به سرگروهها باید به موارد زیر نیز توجه داشته باشند.
- فونت. فونت متنها b nazanin یا فونت اصلاحشدۀ IRNazanin و در اندازۀ 14 باشد.
- تیتر. از تیترهای کوتاه و مبهم استفاده نکنید.
- استفاده از تصاویر.
برای متنِ ارسالی خود از تصاویر متنوع و با کیفیت استفاده کنید.
تصاویر را پیش از شروع متن و در پس از تمام شدنِ آن قرار ندهید.
برای محدودۀ بین 300 تا 500 کلمه یک تصویر قرار دهید.
به دنبال تصویرهایی با کیفیتِ بالا و بدون واترمارک (نشانه و آدرسِ سایتی دیگر و افزونهای خارجی) باشد. برای پیداکردنِ تصویر با کیفیت در جستجوی عکسهای گوگل گزینۀ tools را بزنید، سپس از زیرگزینۀ size بخش large را انتخاب کنید. دقت کنید اگر با کلمات انگلیسی جستجو کنید عکسهای باکیفیتتر و بدون افزونهای خواهید داشت.
- محتوا تألیفی باشد. نکتۀ مهم در سئوِ نوشتهها «تألیفیبودن» نوشتههاست. اصالت و تألیفیبودن نوشتهها با «گوگل کردن» به دست میآید.
- ساختار مقاله. هر مقاله از سه بخش تشکیل شده است، مقدمه، متن، نتیجهگیری. با این حال، با توجه به ماهیت سایت از این عنوانها برای جداکردنِ بخشهای مقالهتان استفاده نکنید. متن را آغاز کنید و با تیتر و زیرتیتر محتوای مقاله را از هم جدا کنید. اما در آخر نوشته بهتر است با کلماتی مانند جمعبندی، آنچه گفته شد، و مانند اینها قسمت نتیجهگیری را جدا کنید.
نکات زبانی
روشن است که متنِ شما باید خوانا و رسا باشد. برای این منظور بهتر است به نکات زیر توجهِ ویژه داشته باشد.
- از جملات کوتاه استفاده کنید. اجزاءِ اصلیِ جمله را، تا جایی که میشود، به هم نزدیک بنویسید. قیدها را بهصورتِ جملات وابسته قبل و بعد از جملۀ اصلی بیاورید. برای نمونه به جملات زیر دقت کنید. جملۀ قرمز جملهای غلط و جملاتِ سبز ویرایششدۀ صحیحِ آنست.
علوم انسانی بدون شک باید تکلیف خود را با متاورس که پرسروصداترین پدیدۀ این روزهای بشر است مشخص کند.
بدون شک علوم انسانی باید تکلیف خود را با متاورس مشخص کند. پرسروصداترین پدیدۀ این روزهای بشر متاورس است.
بدون شک علوم انسانی باید تکلیف خود را با متاورس، پرسروصداترین پدیدۀ این روزهای بشر، مشخص کند.
پرسروصداترین پدیدۀ این روزهای بشر متاورس است. علوم انسانی باید تکلیف خود را با آن مشخص کند.
به جملات پسپرداز و پیشپرداز نیز دقت کنید. جملات پیشپرداز به جملاتی گفته میشود که جملۀ اصلی را پیش از آن توضیح میدهد (مانندِ جملۀ سبزِ سوم)، و جملات پسپرداز جملاتی است که همین کار را پس از جملۀ اصلی انجام میدهد (مانند جملۀ سبزِ اول). البته میتوانید جملۀ توضیحدهنده را میان جملۀ اصلی بیاورید با جفت کاما (، ،) آن را جدا کنید.
- «را» نشانۀ مفعول را بعد از فعل نیاورید. «را» نشانۀ مفعول مختص به مفعول است و نمیتواند بعد از فعل بیاید.
بیایید وضعیتِ انسانِ معاصر که فناوری محصورش کرده است را دوباره مرور کنیم.
بیایید وضعیت انسان معاصر را، که فناوری محصورش کرده است، دوباره مرور کنیم.
- از تکرار فعلها دوری کنید. در هر پاراگراف به اندازۀ مناسب از فعلهای یکسان استفاده کنید.
مارک زاکربرگ موسس فیسبوک است. او همچنین از پیشروان بحث متاورس در جهان امروز است.
مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک، از پیشروان بحث متاورس در جهان امروز است.
- در مجهولنویسی دقت کنید. در زبان فارسی، به خلافِ زبان انگلیسی، «مجهولنویسی همراه با فاعل» جایی ندارد. به جملۀ زیر دقت کنید.
غذا توسط سارا خورده شد.
فاعل این جمله «سارا» است، درحالیکه فعل این جمله بهصورتِ مجهول آمده است. این عبارت برگردانِ عبارت «the food was eaten by sara» است. کارکردهای زبان انگلیسی با زبان فارسی متفاوت است، از همین رو عبارت بالا در زبان فارسی جایی ندارد. بنابراین جملۀ بالا همانندِ پایین بازنویسی میشود.
سارا غذا را خورد.
اما بالاخره در زبان فارسی مجهولنویسی کاربرد دارد. با این حال دقت کنید که در هنگام بهکاربردنِ جملاتِ مجهول فاعل را ذکر نکنید. مثالی دیگر
تلفن همراهام توسط سارقان دزدیده شد.
تلفن همراهام را سارقان دزدیدند. (حالت معلوم، با تاکید بر مفعول)
تلفن همراهام دزیده شد. (حالت مجهول، با تاکید بر مفعول)
تلفم همراهام دزدیده شد
تلفن همراهام را دزدیدند.
- زمان افعال را یکدست بنویسید. به مثالِ زیر دقت کنید.
در سال 1400 نخستین کارگاه روش تدریس به راه افتاد. در آن کارگاه روشِ تدریس نوین آموزش داده میشد.
در سال 1400 نخستین کارگاه روش تدریس به راه افتاد. در آن کارگاه روشِ تدریس نوین آموزش داده شد.
- افعال را بدون قرینه حذف نکنید. به مثال زیر دقت کنید
در روز پنجشنبه کارگاه روش تدریس برگزار و شرکتکنندگان با یکدیگر دربارۀ روش تدریس به گفتگو نشستند.
در روز پنج شنبه کارگاه روش تدریس برگزار شد و شرکتکنندگان با یکدیگر دربارۀ روش تدریس به گفتگو نشستند.
- «یک» را درست به کار ببرید. کلمۀ «یک» برای شمارش به کار میرود اما مرسوم است برای معانی دیگر نیز به کار میبرند. این کاربردها غالباً اشتباه است. به مثالهای زیر دقت کنید.
یک دانشجوی علوم انسانی باید از مزایای مادی این رشته آگاه باشد.
هر دانشجوی علوم انسانی باید از مزایای مادی این رشته آگاه باشد.
یک موسسه نیاز به مدیر دارد.
موسسه نیاز به مدیر دارد.
بالاخره یک نفر باید دقیق باشد.
بالاخره فردی باید دقیق باشد.
- از امکانات زبان استفاده کنید.
بررسید به جای بررسی کرد
نالید به جای ناله کرد
زیست به جای زندگی کرد.
دسترسپذیر به جای قابل دسترس
توجه داشته باشید اگر با ادبیات فارسی (از ادبیات کلاسیک گرفته تا ادبیات معاصر، نویسندگان و مترجمان زبردست) انس بگیرید دایرۀ واژگانی شما رشد چشمگیری خواهد داشت. علاوهبر افزایش دایرۀ واژگان مهارتِ جملهنویسی و پاراگرافنویسی شما نیز بهتر و بهتر خواهد شد.
نکات صوری
- پیوستهنویسی و جدانویسی. در جدول زیر تعریف، حکم و نمونههایی از کلمات زبان فارسی با در نظر گرفتنِ پیوستهنویسی و جدانویسی آمده است.
تعریف | حکم | نمونه | |
اسم ساده | تکجزئی و بسیط | – | ماست، پسر، آب |
اسم مشتق | یک جزء معنادارِ مستقل+ یک یا چند جزء غیرمستقلِ بیمعنا | با پسوند: چسبیدن | هدایتگر |
با پیشوند: نیمفاصله | بیعقل، بیهنر (استثناء: بیچاره، بیمار، همراه) | ||
اسم مرکب | دو یا چند جزءِ معنادارِ مستقل | نیمفاصله | چوبپرده، ماستبند |
اسم مشتق-مرکب | دو یا چند جزءِ معنادارِ مستقل+ یک یا چند جزءِ غیرمستقلِ بیمعنا | از جهت مرکب مانندِ مرکب و از جهتِ مشتق مانندِ مشتق | مردمشناسانه. از مردم+شناس+انه تشکیل شده است. از جهت اینکه «مردمشناس» مشتق است با نیمفاصله و از جهت اینکه «شناسانه» مرکب است چسبیده میآید |
فعل ساده | تکجزئی | – | گرفت، رسید |
فعل پیشوندی | پیشوند+فعل | اگر پیشوند معنای مستقل ندهد: نیمفاصله | فروکاست، سربرآورد، برچید |
اگر پیشوند معنای مستقل بدهد: جدانویسی | فرو برد، فرا خواهد گرفت، باز خواهیم گشت | ||
فعل مرکب | ترکیب دو واژۀ مستقل | جدانویسی | صرف خواهند کرد، تماشا کرد، سُر خوردیم |
فعل مرکب پیبستی | ترکیب اسم/صفت+ یک پیبست (نشانۀ فعل)+ یک فعل بسیط | اسم/صفت به پیبست میچسبد و از فعل بسیط جدا میشود | خندهام گرفت، حرصش گرفت، فراموششان شده بود |
- یای بدل از کسره. پیشنهاد میشود برای «یای بدل از کسره» در ترکیب «خانه زیبا» از نشانِ «ۀ» (با کلید shift + G) استفاده شود، به این صورت: خانۀ زیبا. برخی تمایل به استفاده از حالتِ «هی» دارند، به این صورت: خانهی زیبا. اما این شیوه سختتر است. پیشنهاد میشود برای یکسانسازی متنهای سایت از «ۀ» استفاده شود.
- · «تر» و «ترین». این دو همواره با نیمفاصله میآید، مگر در کلماتی مانند بهتر، کهتر، مهتر و مانند اینها.
- صفتها و قیدها. قاعدۀ کلی اینست که از آنجایی که صفتها یک کلمه هستند بنابراین همگیشان در قالب یک کلمه نوشته شوند. اما برای اینکه اجزاءِ معنایی صفت روشن باشد با نیمفاصله میآیند، مانندِ بهشدت، سلانهسلانه، دامنکشان، موردنیاز.
با این حال دقت کنید اگر این کلمات از حالت صفت خارج شد و قیدِ فعل شد باید بهصورت جدا نوشته شود. به مثال زیر دقت کنید.
توجه بیشازحد به علوم مهندسی سببِ افول علوم انسانی در سطح سیاستگذاری شده است.
لطفاً بیش از حد به علوم مهندسی توجه نکنید.
مصدرهای مرکب نیز در حکم یک کلمهاند، بنابراین با نیمفاصله نوشته میشوند، مانندِ هاجوواجماندن. مگر در مواردی که یک کلمه بیش از حد معمول بلند و طولانی شود.
ترکیبهای «به+ اسم». این ترکیبها چند حالت دارد.
اگر «به» حرف اضافه باشد | جدانویسی | به کارگاه رسیدم |
اگر ترکیبِ فوق حرف اضافۀ مرکب یا قید مرکب باشد | نیمفاصله | بهطور کلی کشور در مسیر پیشرفت است بهطرز حیرتآوری زیبا بود. |
اگر ترکیبِ فوق تشکیل یک صفت را بدهد | پیوستهنویسی | کاربردیسازی روش بجایی است. (استثناء: بهروز) |
- استفاده از ویرگول. ویرگول تنها در موارد زیر به کار میرود.
کلمات یا جملههای همتراز (عطف شده به هم) بخواهند از هم جدا شوند.
دانشجویان به کتابها، مقالات، محتواهای الکترونیک، و فیلمهای آموزشی باید دسترسی داشته باشند.
کاربردیسازی علوم انسانی نگرشها را تغییر میدهد، ایدههایی بکر در اختیار نوآموزان میگذارد، و بذرِ امید را جامعه میکارد.
جملات پایه و پیرو
به اهدافی که در سند تحول آموزش و پرورش اشاره شده میتوان رسید، اما مسیر رسیدن هموار نیست.
جملهوارهها، جملههایی که توضیحدهندۀ جملۀ اصلی است و پیش، میان و پس از جملۀ اصلی میآید.
درحالیکه آقای حسینی به سمت خانه میآمد، دود از سمت کارخانه به آسمان رفت. (جملهواره در ابتدای جمله)
از کارخانۀ پشم شیشه، که متعلق به آقای حسینی است، دزدی شد. (جملهواره در میان جمله)
دیروز آقای حسینی در کارگاه آموزشیاش درس داد، درحالیکه دستش را گچ گرفته بود. (جملهواره در انتهای جمله)
- استفاده از نقطهویرگول. در دو صورت زیر میتوان از نقطهویرگول استفاده کرد.
بین خود سازهها ویرگول باشد.
آقای حسینی، مالک کارخانه؛ آقای رحمتی، رئیس هیأت مدیره؛ خانم علوی، حسابدار؛ از محل احداث مجتمع بازدید کردند.
زمانی که دو جمله از لحاظ دستوری کاملاً متفاوت باشند، اما از نظر معنایی ارتباط زیادی با هم داشته باشند.
- استفاده از نقطه. در موارد زیر از نقطه باید استفاده کرد.
نشانهای اختصاری
ام.آی.تی (برخلاف بیبیسی و بیاموِ که نام مستقل شدهاند)
انتهای جملات کامل و مستقل. البته عباراتی که با پرانتز در متن میآید دو حالت دارد، یا معنای جملۀ داخل پرانتز مستقل است که در این صورت نقطه داخل پرانتز گذاشته میشود، یا معنای داخل پرانتز مستقل نیست که جمله بیرون از آن به کار میرود.
به قلم: علی اصغر شربتی