LOADING CLOSE

دپارتمان روش تدریس علوم انسانی

روش تدریس علوم انسانی

بازخورد اصلاحی و بهبود یادگیری مطالب

بازخورد اصلاحی و بهبود یادگیری مطالب  .فرایند یادگیری و آموزش مملو از موقعیت‌هایی است که فرد را در معرض خطا کردن قرار می‌دهد. در این راستا نوع نگاهی که مدرس می‌تواند داشته باشد بسیار مهم است. بسیاری ـ ازجمله نگارنده ـ معتقدند اشتباه کردن نشانۀ پیشرفت و تصحیح آن در حین رخ دادن یا بلافاصله،بهترین فرصت برای یادآوری یا رفع نواقص دانسته‌های ذخیره‌شده است. به تعبیری، میان تصحیح اشتباهات و بهبود یادگیری مطالب رابطۀ مثبتی وجود دارد اگر اصلاح‌گر برخورد مناسب را داشته باشد. لذا می‌توان گفت اصلاح اشتباه شاگرد، هدیه‌ای از جانب مدرّس است.

درست است برخی از پژوهشگران و نظریه‌پردازان حوزۀ آموزش بر این باورند که تصحیح اشتباه توسط معلم یا همسالان کمک شایانی به تسریع و بهبود فرایند یادگیری نمی‌کند حتی گاه ممکن است نتیجۀ عکس داشته باشد؛ اما پژوهش‌هایی هم وجود دارد که نقطه مقابل این موضع قرار می‌گیرند و بر نتیجۀ مثبت تصحیح خطاها بر …

تولید

چرا تولید در علوم انسانی مسئله‌ای جدی برای اصحاب علوم‌انسانی نمی‌شود؟

پرسش اصلی ما در این نوشتار این است که چرا با این که تولید، یکی از کلمات محوری در ادبیات همه مسئولین و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران دست‌کم در پنج سال گذشته بوده است؛ اما در علوم‌انسانی و برای اساتید علوم‌انسانی یک مسئله جدی نشده است؟ به عبارت واضح‌تر، هنگامی که نام‌گذاری‌های چند سال گذشته را مرور می‌کنیم، در همه آن‌ها مفهوم تولید یکی از اصلی‌ترین مفاهیم این نام‌گذاری‌ها بوده است. تولید و اشتغال، جهش تولید و یا رونق تولید از جمله این مفاهیم است. حال، اگر در نام یک سال مفهوم تولید قرار داده شده است آیا منظور از این نام‌گذاری توجه صرف به تولیدات کارخانه‌ها و صنعت است یا این مفهوم اطلاق عام دارد و بر تمامی عرصه‌های تولید از جمله جهش تولید و اشتغال در علوم‌انسانی نیز سریان پیدا می‌کند و اگر این‌گونه است، چرا این جهش برای اصحاب علوم‌انسانی یک مسئله جدی فرض نشده …

CCq و icq

دو ابزار مهم تدریس؛ccq و icq

دو ابزار مهم تدریس؛ccq و icq. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا شاگردان در بسیاری از کلاس‌ها برای انجام تمرین دچار سردرگمی می‌شوند؟ یا اینکه چرا بعد از اینکه استاد از آنها می‌پرسد که درس را متوجه شده اند همه می‌گویند بله اما کمی جلوتر استاد متوجه می‌شود که آن ها هیچ ارتباطی با درس برقرار نکرده اند! در این یادداشت بحث خواهیم کرد که چگونه با اضافه کردن دو نوع سوال به طرح درس خود به راحتی این مشکل را می توان حل کرد. حالا ببینیم که این دو مدل سوال چیستند؟

یکی از اشتباهات رایج بین اساتید این است که تصور می کنند که شاگردان متوجه شده اند که چه کاری باید انجام دهند و چه دستور العملی را در حل تمرین چه در منزل چه در کلاس باید اجرا کنند حال آن که چنین نیست!

این دو مفهوم از مهم‌ترین مفاهیم آموزشی برای …